۱۱/۲۸/۱۳۸۷

پیام های ناخواسته و راههای مقابله با آنها( Spam)

پیام های ناخواسته و راههای مقابله با آنها( Spam)

قبل از آنکه به مبحث پیام های ناخواسته وارد شویم بهتر است در ابتدا پیام پراکن ها یا Spamer ها را بشناسیم. پیام پراکن ها در واقع افرادی هستند که هر روز هزاران پست الکترونیکی را به آدرس های ایمیلی که در اختیار دارند ارسال می کنند. به این امید که شاید تعداد بسیار اندکی جواب این نامه ها را بدهند. البته بسیاری از این افراد با شیوه های مختلف و پس از جلب اعتماد افراد ایمیل های آنها را دریافت می کنند و از آنها برای اهداف تبلیغانی استفاده می کنند.
حتما تا به حال در ایمیل خود با ایمیل های تبلیغاتی مواجه شده اید و یا اینکه ایمیل هایی که با این محتوا که کاربران را تشویق به شرکت در قرعه کشی هایی با جوایز گران قیمت می کند و برخی از افراد ساده لوح نیز بدون توجه به درخواست های داده شده پاسخ مثبت می دهند . برخی از این افراد حتی گاها مبلغ درخواست شده برای شرکت در قرعه کشی را ارسال می کنند. حال اگر از بین صدها هزار نامه ارسالی توسط یک Spamer تنها 100 پاسخ در یک روز برگردد و مثلاً هر یک مبلغی برای شرکت در قرعه کشی ارسال کنند حتما شما هم قبول دارید که این مبلغ بسیار قابل توجه بوده و رقمی است که یک Spamer را تشویق به ادامه فعالیت خود می کند.
البته این پیام ها ویروس نیستند بلکه محتوای وسوسه انگیزی دارند که فرستنده آن ناشناس است و همچنین سبب پرشدن صندوق پستی الکترونیکی با پیام های غیر ضروری می شوند.


البته تأثیر مخرب مشکلات چنین پیام هایی در اینترنت نیز مشهود است بطوریکه گفته می شود بیش از ده درصد ترافیک پست های الکترونیک مربوط به چنین پیام هایی است.
پس ازاین مقدمه حتما به این موضوع فکر می کنید که چگونه پیام پراکن ها به آدرس پست الکترونیک شما دسترسی پیدا می کنند.
در واقع این افراد از روبات های جستجوگر و یا Bot ها و عنکبوت های اینترنتی (spiders) و دیگر برنامه هایی که بطورمداوم جستجوهایی را در زمان بندی خاص برای جمع آوری آدرس های پست الکترونیک انجام می دهند، استفاده می کنند.

در این قسمت به برخی روش هایی که کاربران را در مقابل چنین نامه هایی محافظت می کند ، می پردازیم:
الف) از انجا که یکی از راههای دسترسی به ایمیل افراد وارد کردن ایمیل توسط خود شما است ، سعی کنید حتی المقدور از وارد کردن آدرس پست الکترونیک خود در صفحات وب و پایگاههای وب غیرضروری که دیدن می کنید اجتناب کنید ویا در صورت نیاز آدرس غیرواقعی را وارد کنید.
ب) پس از نصب ویندوز هنگام برقراری ارتباط با اینترنت ،آدرس پست الکترونیک شما پرسیده می شود. درست است که با وارد کردن آدرس صحیح در این قسمت دیگر کاربران می توانند به راحتی و بطور مستقیم به پیام شما پاسخ دهند اما قرار دادن پست الکترونیک در گروه خبری باعث جلب توجه عنکبوت های اینترنتی که همیشه در حال جستجو در اینترنت هستند می شود و در نتیجه همواره با مقدار زیادی نامه های بی ارزش و به درد نخور مواجه خواهید شد.
توصیه می کنیم که در این قسمت آدرس اشتباهی را وارد کنید و برای آن که اعضای گروه های خبری بتوانند برای شما پیامی ارسال کنند می توانید ترفندهایی را بکار بگیرید . آدرس خود را تغییر دهید اما نه بطور کامل برای مثال اگر آدرس واقعی پست الکترونیکی شما ali@yahoo.com می باشد آن را بصورت ali_a@yahoo.com وارد کنید و در هر پیامی که به گروه خبری ارسال می کنید یک پیام کلیدی با محتوای زیر اضافه کنید:
" برای تماس با آدرس پست الکترونیکی من پسوند – a را از آدرس خود حذف کنید "
- برای تغییرآدرس پست الکترونیکی در اوت لوک اکسپرس:
1- گزینه tools را انتخاب کرده و سپس Accounts را کلیک نمائید.
2- روی گروه خبری مورد نظر کلیک نمائید.
3- گزینه properties را انتخاب نمائید.
4- آدرس خود را در کادر مربوط تغییر دهید.
5- ok را کلیک کنید تا کادر properties بسته شود.
6- close را انتخاب کنید.

در صورتی که شما کاربر yahoo هستید و با این اشکال مواجه هستید می توانید از خود نرم افزار مربوط برای چک کردن ایمیل در yahoo استفاده کنید .برای این کار وارد inbox خود شوید

در قسمت from می توانید عبارت This is spam را انتخاب کنید

در صفحه که نمایان می شود گزینه block address را تیک زده و کلید continue را انتخاب کنید .
با انجام این کار آدرس فرستنده جزو Spam ها (لیست شما در yahoo) شده و دیگر ایمیلی دریافت نمی کنید . البته با این وضعیت ایمیل های فرستند وارد bulck mail شده و از آن طریق هنوز قابل دسترسی است .

آدرس فرستنده جزو Spam ها (لیست شما در yahoo


البته روش دیگری برای دسترسی کامل تر به آدرس های block شده در yahoo وجود دارد . یعنی می توانید گزینه options و سپس در قسمت management می توانید گزینه block address را انتخاب کنید .در پنجره نمایان شده می توانید مدیریت کاملی بر آدرس های بلوک شده خود داشته باشید .

آدرس های block شده در yahoo

فیلتر نامه ها بوسیله مرورگرها
در مرورگرهای اینترنتی می توانید تعیین کنید که ارسال کدام پیام برای شما متوقف شود. البته برای انجام چنین کاری باید شروطی را تعیین کنید. بدن منظور در اوت لوک اکسپرس و در گزینه Tools روی Message Rules کلیک کنید و سپس گزینه Mail را انتخاب نمائید.
در پنجره Mail Rules New شرط مورد نظرتان را تعیین کنید. بعنوان مثال می توانید از دریافت نامه هایی که در عنوان ( subject) آنها کلمات خاصی بکار رفته همچون friend, credit, free و... امتناع نمائید. برای تعیین کلمات مناسب بهتر است به سراغ لیست پست الکترونیک خود بروید و عبارات متناسب را تعیین کنید.

- مقابله با پیام ناخواسته
جدای از روش هایی که در فوق عنوان کردیم برنامه هایی نیز وجود دارند که تحت عنوان Antispam عمل می کنند و با چنین پیام هایی به مقابله بر می خیزند.
بعنوان مثال برنامه ای با نام spamHatre که از طریق آدرس زیر بطور مجانی قابل دریافت کردن می باشد. www.cix.co.uk/net-serrices/spam/spam-hater.htm
درواقع این برنامه پیام های ناخواسته را پس از بررسی به ارسال کننده برمی گرداند و حتی می توانید پیامی را نیز به آن اضافه کنید و با ویژگی های خاص این برنامه از اضافه شدن آدرس پست الکترونیکی شما به بانک اطلاعاتی پیام پراکن ها جلوگیری می شود.
توجه :
تا بحال نامه ای مبنی بر جلوگیری از ارسال پیام های مشابه دریافت کرده اید مثل "If you do not want future mailing fromus,replrtoth:s address…"
" اگر می خواهید تا دیگر نامه ای از ما دریافت نکنید به این آدرس پاسخ دهید."
آیا واقعاً فکر می کنید اسپمرها آدرس شما را از داخل لیست ارسال پیام های خود پاک می کنند.
همیشه به یاد داشته باشید که هیچ وقت به هیچ پیام ارسالی از سوی پیام پراکن ها پاسخ ندهید. زیرا در چنین حالتی آدرس شما از سوی بانک اطلاعاتی اسپمرها بعنوان یک آدرس معتبر شناسایی شده و در نتیجه در ازای دریافت مبلغی به سایر پیام پراکن ها فروخته می شود. پس اگر به چنین نامه هایی جواب دادید در انتظار پیام های بی ارزشی فراوان دیگری باشید که در این صورت تنها راه رهایی از نامه ها فقط تغییر آدرس پست الکترونیکی تان می باشد.
در روش دیگر می توانید چند آدرس قلابی درست کنید واجازه دهید که پیام پراکن ها از آن ها استفاده کنند سپس همه پیام هایی که از هر فرستنده به این آدرس های قلابی ارسال شده است را در آدرس اصلی خود مسدود کنید.
- جستجوگرهای قدرتمند:
در این قسمت و پس از مطالبی که عنوان شد نحوه دستیابی به آدرس پست الکترونیکی افرادی که اسم شان را می دانید ویا آنها را می شناسید اما آدرسی از آنها ندارید را بررسی می کنیم.
حتماً تا به حال از موتورهای جستجو همانند google, yahoo, altavista, و یا... استفاده کرده اید در واقع چنین کاوشگرهایی برای یافتن صفات وب بکار می روند. اما برای ردیابی یک آدرس الکترونیکی باید از کاوش گر پست الکترونیکی استفاده کنید. کاوش گرهای پست الکترونیک بصورت دقیق و با استفاده از موتورهای جستجویی همانند:
1- Bigfoot
2- switchboard
3-whoshere
4- internet@address.finder
کار می کنند و کافی است نام فرد مورد نظر یا جایی را که حدس می زنید وی زندگی می کند وارد کنید.
البته سایت www.ferretsoft.com بعنوان پایگاهی که انواع مختلفی از کاوش گرها را در خود جای داده است نیز محل مناسبی برای اهداف شماست که در آن کاوش گرهای وب، کاوش گرهای پست الکترونیک ، کاوشگرهای IRC، کاوشگر تلفن، فایل، و... طبقه بندی شده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر