۱۱/۲۸/۱۳۸۷

جوان ایرانی گپ (Chat)، پنجره‌ای به دنیای مجازی

جوان ایرانی گپ (Chat)، پنجره‌ای به دنیای مجازی


جوان ایرانی، خسته از مناسبات متناقض اجتمـاعی، واقعیت‌هـای تلخ زندگی، ناكامی‌های كنونی و آینده ای ابهام آمیز از دریچه اینترنت بـه جهـانی دسـت می‌یابد كه در آن فاصله‌ها مفهوم خود را از دست می‌دهند.
برخی آنرا <تالار گفتمان> می‌نامند و اكثرا آنرا به‌نام <چت روم> می‌شناسند، مثبت است یا منفی، سازنده است یا مخرب، مفید است یا مضر، هنوز این موضوع به بحث‌های تخصصی و كارشناسی راه نیافته است.
برخی معتقدند <روابط بین‌الملل> به معنای واقعی فقط پس از گسترش اینترنت و از طریق <چت روم‌ها> محقق شده است.
آمارها نشان می‌دهد، استفاده از <چت> در بین كاربران ایرانی، بیشترین سهم را داشته است اما این موضوع نیز مانند بقیه موضوعات، هنگامی‌كه آثار خود را نمایان ساخت، مورد توجه كارشناسان قرار می‌گیرد.
<سعیدی> یك كاربر اینترنتی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: تعداد چت روم‌های ایرانی در شبكه جهانی اینترنت بسیار زیاد و شامل موضوعات مختلفی از جمله علمی، سیاسی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و دوست یابی است.
وی افـزود: یـك نكته قـابل توجه این است كه اكثر چت روم‌هایی كه مورد دستیابی نیستند، خالی هستند.
سعیدی در ادامه گفت: در میان چت‌كننده‌های ایرانی، كاربرد اصلی چت بـه عنوان ابزاری برای تبادل فكر و اندیشه چندان به چشم نمی‌خورد و برای بسیاری از آنان به یك عادت روزانه تبدیل شده است.
وی اظهار داشت: چت كردن دارای منافع و مضراتی است ولی اگر شروع یك رابطه از طریق چت، خوب و مناسب باشد، می‌تواند به نتایج بسیار مطلوبی، به ویژه در روابط اجتماعی، منجر شود.
<حسین زاده> در این رابطه گفت: از این طریق می‌توان به راحتی با دیـگر مردم كشور و جهان ارتباط برقرار كرد و این موضوع برای ایرانیان بـا تـوجه به شرایط اجتماعی و اقلیمی‌خاصی كه بر كشور حاكم است، بسیار ایده آل است.
وی تاكید كرد: اكثر كاربران چت ایرانی، این كار را به‌طور تجربی آموخته‌اند و به دلیل نداشتن آموزش‌های لازم، فرهنگ استفاده صحیح از آن را نمی‌دانند.
<جانقربانی> در این زمینه گفت: چت كردن در یك دنیای مجـازی و كـاملا آزاد صورت می‌گیرد و با وجود اینكه ایـن فناوری، تولید خارج از ایران است، اما، ما می‌توانیم این دنیای مجازی را به نفع خود و متناسب بـا فـرهنـگ و نیازهای كشورمان تغییر دهیم.
جانقربانی افزود: متاسفانه در تالارهای گفتمان در شبكه جهانی زبـان‌های محلی مقهور زبان‌های بین‌المللی می‌شود و این بـایستی مـورد تـوجه متـولیان فرهنگی قرار گیرد.
وی بیان داشت: ما باید فرهنگ ایرانی و فارسی خود را در این فضای مجازی حفظ كنیم و از این طریق به دیگر كاربران جهان معرفی كنیم.
<احسان كاظمی> مسوول دفتر پژوهشـی اداره فرهنـگ و ارشـاد اسـلامی‌استان اصفهان در مورد چت گفت: چت كردن صرفا یك ارتباط الكترونیكی است و مـاهیت مخاطبان در این دنیای مجازی كاملا مشخص نیست.
وی در ادامه گفت: در جامعه ما، به دلیل محدودیت‌هایـی كه در روابط وجود دارد، این نوع ارتباط الكترونیكی در دنیای مجازی، به شكل فزاینده‌ای رواج یافته است.
وی كه یك روانشنـاس و محقق نیز هست افزود: چـون در ایـران هنـوز سـواد اینترنتی در حد مطلوبی وجود ندارد و آمـار استفاده از اینتـرنت در مسائل تجارت و بازاریابی كم است، رویكرد جامعه به چت بیشتر است.
كاظمی‌تاكید كرد: با توجه به جمعیت بالای نسل جوان ایران، این آمار در مقایسه با دیگر كشورهای جهان از نسبت كمتری برخوردار است.
وی گفت: بهترین مزیت چت كردن، ارزان بودن آن است و دیگر اینكه كاربر به راحتی می‌تواند با دیگران در هر نقطه جهان در هر ساعتی از شبانه روز ارتباط برقرار كند.
وی درباره معایب چت كردن گفت: به دلیل اینكه در دنیای مجازی و آزاد چت، طرف مقابل كاربر می‌تواند هویت خود را از جنبه‌های مختلفی از جمله جنسیت، سن، مكان زندگی و پنهان نگه دارد، امكان بزه‌كاری‌هایی وجود دارد.
این كارشناس فرهنگی ارشاد اسلامی ‌افزود: چت می‌تواند به ایجاد آسیب‌های اجتماعی نیز منجر شود.
وی گفت: استفاده زیاد از چت می‌تواند به نوعی اعتیاد در كاربر منجر شود و در بسیاری از مواقع دیده شده است كه كاربران وقت زیادی از روز خـود را پای چت كردن تلف می‌كنند.
<كاظمی> گفت: به دلیل نبود آموزش‌های لازم در مورد نحوه استفاده صحیح از اینترنت، برای جوانان ایرانی اتلاف وقت و هزینه و نهایتا رسیدن به چت‌روم‌ها آخرین سرنوشت این كاربران است.
<محسن الصفی> مدیرعامل یك شركت اینترنتی نیز گفت: چت در حال حاضر، یك پدیده چند ملیتی است و می‌تواند برای نشان دادن فرهنگ ایرانی موثر باشد.
وی تـاكید كرد: باید مسوولانIT كشور در زمینـه چت سرمایه‌گذاری كنند و دسترسی جوانان را با یك نگاه ملی توسعه دهند.
الصفی افزود: در ایـران توانایی‌هـای زیادی در ایـن زمینه وجود دارد كه مستلزم صرف هزینه، وقت و داشتن نیرو و تكنولوژی روزآمد است.
وی اضافه كرد: از طریق چت، كاربران از فرهنگ دیگران الگو برداری می‌كنند در حالی كه كشور ایران خود دارای فرهنگ قوی و با اصالتی است و مامی‌توانیم از این راه فرهنگ كشور خود را به سراسر دنیا معرفی كنیم.
مدیر این شركت اینترنتی در پایان گفت: متاسفانه برخی جوانـان نسبت بـه چت یك حالت اعتیاد پیدا كرده‌اند، در حالی كه نباید وضعیتی ایجاد شود كه جوانان اوقات مفید خود را در این راه صرف كنند.

برگرفته ازایرنا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر