۱۱/۲۸/۱۳۸۷

دیگر تلفن ها با اینترنت اشغال نمی شوند

دیگر تلفن ها با اینترنت اشغال نمی شوند


تكنولوژی های جدید همواره برای ورود خود به كشوری با تعارضات و مقابله های مختلفی روبه رو می شوند. اینترنت نیز به عنوان یك تكنولوژی نوین هم اكنون برخلاف گسترش سریع خود در كشور مخالفت ها ، بحث ها و جدل هایی را نه تنها در سطح سیاستگذاران بلكه در داخل خانواده ها به وجود آورده است. از 5 سال قبل كه اینترنت با حمایت بخش های خصوصی در اختیار افراد غیر دولتی و عادی نیز قرار گرفت تا به امروز شكل ارتباط این تكنولوژی تغییر نكرده است، كاربران برای اتصال به این شبكه جهانی نیازمند استفاده از خطوط مخابراتی و اشغال كردن خط تلفن در طی تماس با اینترنت هستند.

به هر حال جذابیت های روز افزون و افزایش زمان تماس با اینترنت خصوصاً از طرف قشر جوان و نوجوان مخالفت های نسل های قدیمی تر و پدران و مادران را برانگیخته و امروزه كمتر خانواده ای است كه حضور اینترنت در آن باعث ایجاد بحث و جدل نشده باشد و...

- یك بهانه
باوجود این كه چنین بهانه هایی اغلب از سوی خانواده ها به دلیل اشغال شدن خطوط انجام می گیرد اما جوان ترها اعتقاد دارند كه مخالفت والدین به دلیل نا آشنایی با اینترنت و سر در نیاوردن از آن است.
یك كارشناس در این باره اعتقاد دارد نحوه استفاده تلفن نیز طی سال های گذشته محل اختلاف بین اعضای خانواده ها بوده است اما همین تلفن با وجود آنكه نحوه استفاده از آن تقریباً برای همه سنین قابل فهم است بعضاً مخالفت هایی را از سوی بزرگترها به همراه داشته است، این كه فرزندان در تماس تلفنی با چه كسانی صحبت می كنند، چرا زودتر به سمت تلفن می دوند و چرا تلفن های مشكوك به خانه زیاد شده، همواره دغدغه پدران و مادران بوده اما به هر حال آن ها به دلیل این كه شكل استفاده از تكنولوژی تلفن را بلد بوده اند تا اندازه زیادی می توانستند بر فرزندانشان كنترل داشته باشند.
این كارشناس می افزاید: اینترنت اما تكنولوژی راحتی برای پدر و مادرها نیست اغلب آن ها معمولاً از كامپیوتر چیزی سر در نمی آورند و با توجه به بعضی از رسانه ها مثل صدا و سیما درباره مضرات آن خصوصاً چت و... بسیاری از پدر و مادر ها نگران چگونگی استفاده از اینترنت شده اند و اشغال شدن خطوط نیز بیشتر یك بهانه است.
به هر حال بحث مخالفت خانواده ها با استفاده از اینترنت چه به خاطر جنبه های اخلاقی باشد و چه محدود شدن تماس های تلفنی مهم این است كه آمار ها نشان دهنده رشد بیش از اندازه تقاضای تلفن ثابت و افزایش روز افزون آن است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خرداد ماه امسال در جریان افتتاح همزمان ۱۵۳۱ پروژه مخابراتی توسط رئیس جمهوری به این نكته اشاره كرد كه با وجود انجام تعهد دولت برای واگذاری خطوط تلفن ثابت، میزان تقاضای این نوع تلفن به شدت افزایش یافته است .
معتمدی می افزاید: در سال 81دو میلیون و 37 هزار شماره دایر شده كه این تعداد 54 درصد بیشتر از هدف برنامه بود و امسال نیز حدود سه میلیون شماره واگذار شد كه 110 درصد بیشتر از هدف برنامه سوم است.
سئوال این جاست چرا با وجود این كه تعهدات مخابرات حداقل در زمینه تلفن ثابت كاملاً تحقق یافته اما میزان تقاضا برای این نوع تلفن همچنان رو به افزایش است؟ یك كارشناس فناوری اطلاعات در این باره می گوید: بنابر آمارها هم اكنون 16 میلیون كاربر اینترنت در كشور وجود دارد كه اغلب آن ها از طریق خطوط تلفنی و با تكنولوژی تقریباً فراموش شده «Dial up» به اینترنت متصل می شوند. همچنین بنابر آمارهای شركت مخابرات بیش از 12 میلیون و 934 هزار شماره تلفن ثابت تا پایان سال 81 در كشور فعال بوده است.به طور طبیعی با رشد سریع اینترنت در كشور میزان اشغالی خطوط و ترافیك ناشی از تماس های طولانی مدت اینترنتی تاثیر قابل ملاحظه ای بر شبكه تلفن ثابت می گذارد و همچنین رشد تقاضا برای تلفن ثابت دوم در خانواده ها باز هم آمارها را بالاتر خواهد برد.
به گفته این كارشناس هم اكنون در بسیاری از كشورهای پیشرفته از تكنولوژی های بی سیم و یا فیبرنوری برای اتصال به اینترنت بهره گرفته می شود و این كه هر خانواده به خاطر تماس اینترنتی یك تلفن مجزا داشته باشد به هیچ عنوان معمول نیست چرا كه با هزینه سنگین ارزی و ریالی، دایری یك تلفن ثابت و تجهیزات مربوط به آن فقط برای تماس اینترنتی چند دقیقه ای در روز اصلاً برای كشور مقرون به صرفه نیست. گذشته از این باید به مشكلات ناشی از تقاضا و نصب یك خط تلفن ثابت توسط مخابرات نیز اشاره كرد كه حتی برای مراكزی كه گفته می شود چند روزه خطوط واگذار می كنند چند ماه نیز معطلی و انتظار لازم است.
نا آگاهی مردم از نرخ پالس های تلفنی در بروز اختلاف میان خانواده ها به ایجاد شبهات در این مورد دامن زده است. بسیاری از خانواده ها تصور می كنند به دلیل آنكه هنگام استفاده از اینترنت افراد به سایت های خارجی متصل می شوند، بنابراین هزینه تلفن به صورت مكالمه خارجی محسوب خواهد شد. برای خیلی از آن ها توضیح فرزندان در تشریح شبكه اینترنت و تماس با یك خدمات دهنده در داخل شهر صرفاً توجیه به شمار می آید و اگر در این میان موضوع تلفن های اینترنتی و هزینه بسیار پائین آن پیش نمی آمد شكل استفاده از اینترنت و هزینه آن قابل فهم نمی شد.
باوجود این عدم آگاهی از نرخ پالس ها خصوصاً مكالمات درون شهری نیز بهانه دیگری برای مخالفت با تماس های اینترنتی است برخی دیگر هم به مثابه تلفن های شهرستان و خارجه از فرزندانشان می خواهند تا آخر شب به اینترنت متصل شوند تا هزینه آن نصف شود.
براساس مصوبه شورای اقتصاد نرخ هر پالس مكالمه تلفن مبلغ 42/57 ریال است كه بر اساس ساعات شب و روز این مبلغ متغیر است. نرخ و زمان مكالمه شهری تلفن ثابت در شبانه روز به سه گروه تقسیم شده است گروه اول از ساعت 8 صبح تا 13 برای هر 1/75 دقیقه یك پالس محسوب می شود كه نرخ آن برای یك دقیقه مكالمه ۳۳/۲۴ریال است، گروه دوم از ساعت 13 تا 21برای هر ۲۵/۲ دقیقه یك پالس منظور می شود كه نرخ آن برای یك دقیقه در این ساعات ۹۲/۱۸ ریال است، گروه سوم از ساعت 21 تا 8 صبح است كه نرخ یك دقیقه آن ۵/۱۳ریال است. همچنین در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی نرخ مكالمه مانند گروه سوم است. چنین تعرفه ای نشان می دهد تقریباً حق با پدر و مادرهاست و استفاده از اینترنت بعد از ساعت 21 حدود سه برابر هزینه كمتری نسبت به صبح ها دارد.

- یك رویا
استفاده از اینترنت و انجام یك مكالمه تلفنی به طور همزمان تقریباً رویایی است كه درحال محقق شدن است. واگذاری خطوط «ADSL» یا خطوط پر سرعت اینترنتی تماس همزمان با تلفن و اینترنت را فراهم می كند. وزارت ICT اخیراً به چندین شركت خصوصی ایرانی اجازه سرمایه گذاری در این زمینه را داده است و امیدوار است تا طی یك سال آینده چند صد هزار نفر از این سرویس استفاده كنند.
به گفته كارشناسان خطوط «ADSL» تماس های تلفنی كاربران را بلافاصله بعد از اتصال به مركز مخابراتی از خطوط مخابرات جدا كرده و به مركز خدمات دهنده اینترنت متصل می كنند. به این ترتیب كاربر می تواند همزمان با اتصال به اینترنت به تماس های تلفنی نیز پاسخ دهد. البته به دلیل سرعت بالا و استفاده از پهنای باند قیمت این نوع اینترنت چندین برابر قیمت اینترنت Dialup است .
هر چند پیشرفت هایی چون اینترنت ADSL و بی سیم تا اندازه زیادی می تواند مشكلات میان خانواده ها را كاهش دهد اما برخی اخبار و اطلاعیه ها نیز به چنین تنش هایی دامن می زند. یكی از این موارد اطلاعیه چند هفته قبل شركت مخابرات در مورد مراقبت از اتصال به برخی از سایت های غیر اخلاقی است كه سبب افزایش غیر منتظره هزینه مكالمه كاربران می گردد و برای كاربران و افرادی كه با موضوع آشنایی ندارند اطلاعیه به گونه ای تنظیم شده كه گویی اتصال به یك سایت باعث بالا رفتن هزینه می شود در حالی كه به گفته یك كارشناس برخی از سایت های غیراخلاقی به طور اتوماتیك نرم افزاری را روی دستگاه كاربر نصب می كنند كه در صورت تایید كاربر تلفن عادی قطع شده و ارتباط با كشور خارجی و سایت مربوطه به طور مستقیم برقرار می شود و همین موضوع باعث افزایش هزینه مكالمه می گردد.


مینو مومنی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر