۷/۰۷/۱۳۸۸

نحوه سرقت اطلاعات شما توسط نرم افزارهای جاسوسی

نحوه سرقت اطلاعات شما توسط نرم افزارهای جاسوسی

search

- نرم افزار جاسوسی، برنامه‌ای است که روی هارددیسک سیستم شما قرار می‌گیرد و اطلاعاتی را در مورد شما و نحوه استفاه شما از کامپیوتر را برای بازاریاب‌ها و افراد سودجو ارسال می‌کند. در حالی که، معمولاً شما از این موضوع بی‌اطلاع هستید. تبلیغ افزارها، یکی از انواع نرم افزارهای جاسوسی هستند. این دسته از برنامه‌ها با استفاده از صفحات وب که شما آنها را مرور می‌کنید، سعی می‌کنند کالاهایی را که ممکن است برای شما مفید باشند، شناسایی کرده و تبلیغات آن محصولات را برای شما ارسال می‌کنند.

- استفاده از پیوندهایی که بین صفحات وب وجود دارند، ممکن است باعث ارسال و اجرای یک نرم افزار جاسوسی در سیستم شما شود.

- اخطار در مورد برنامه‌هایی که شما خودتان آنها را درخواست و نصب کرده‌اید معمولاً هنگام دریافت برنامه یا هنگام نصب آن، در صفحه ای به نام Privacy Policy یا صفحه (قوانین حفظ حریم شخصی) نمایش داده می‌شود و همان گونه که می‌دانید این گونه صفحات اطلاعات قابل درکی را در اختیار شما قرار نمی‌دهند.

بیشتر نرم افزارهای جاسوسی در پوشه برنامه‌ها، به عنوان یک برنامه دیگر نصب می‌شوند. بعضی از نرم افزارهای جاسوسی نیز در رجیستری ویندوز ذخیره می‌شوند که در این صورت شناسایی آنها سخت می‌شود.

spybot

- برنامه نرم افزار جاسوسی شروع به جمع آوری اطلاعات می‌کند. بعضی از برنامه‌ها نظیر Comet Cursor، کار خود را به جمع آوری اطلاعات محدود می‌کنند و به داده‌هایی که دسترسی به آنها باعث شناسایی برنامه می‌شود، کاری ندارند. اما بعضی از انواع نرم افزارهای جاسوسی ممکن است اطلاعات مربوط به تک تک کلیدهای صفحه کلید را که استفاده می‌کنید (شامل کلمات عبوری که شما جمع آوری می‌کنید و اطلاعات مربوط به تک تک اسناد و صفحات گسترده‌ای را که شما مشاهده می‌کنید و حتی در وب سایت‌هایی را که به آنها دسترسی دارید، جمع آوری کرده و حتی فایل‌های شما را به دنبال هرچیزی که شبیه به شماره کارت اعتباری باشد، جست و جو و شناسایی کنند. این گونه اطلاعات ممکن است در فایل‌هایی به نام کوکی‌ها ذخیره شده باشد،( اما وجود کوکی‌ها در کامپیوتر شما نشانه‌ای از وجود یک نرم افزار جاسوسی به حساب نمی‌آید.)

- فعالیت نرم افزارهای ضدجاسوسی تنها به زیرورو کردن داده‌های شما محدود نمی‌شود. نرم افزارهای جاسوسی تقریباً قادرند هر کاری را که کامپیوتر شما انجام می‌دهد، نیز انجام دهند. این برنامه‌ها می‌توانند به وب سایت‌های مورد علاقه شما وارد شده یا حتی صفحه پیش فرض مرورگر اینترنتی شما را تغییر دهند.

- نرم افزار جاسوسی با ایجاد یک کانال مخفی (یک پیوند اینترنتی مخفی در پس زمینه پردازش‌های کامپیوتر شما و ارتباط با کسی که نرم افزار ضدجاسوسی را ایجاد کرده است.) اطلاعات دریافتی از کامپیوتر شما را برای طراح نرم افزار جاسوسی، ارسال می‌کند. اگر برنامه از نوع تبلیغ افزار باشد، در این صورت از اطلاعات دریافتی برای نمایش تبلیغاتی استفاده می‌کند که ممکن است برای شما جالب باشند.

- کوشش برای حذف نرم افزارهای ضدجاسوسی معمولاً ناموفق است. بعضی از نرم افزارهای جاسوسی، برنامه‌های سیالی مجزایی دارند که بعد از حذف برنامه، به سرعت مجدداً آنها را نصب می‌کند. حداقل حذف این گونه برنامه‌ها یا به اصطلاح uninstall کردن آنها باعث می‌شود برنامه‌ای که نرم افزار جاسوسی را به همراه آن دریافت کردید، نیز از کار بیفتد.

ضد جاسوس‌ها

سعی نکنید که نرم افزارهای جاسوسی را خودتان پاک کنید. این برنامه‌ها، وجود شما را در همه جا شناسایی می‌کنند. به جای این کار از برنامه‌‌هایی نظیر Spybot Search and Destroy استفاده کنید. این برنامه یکی از بهترین نرم افزارهای ضدجاسوسی است ولی با این وجود، نمی‌تواند همه نرم افزارهای ضدجاسوسی را شناسایی و منحدم کند.

ماهنامه وب

تنظیم برای تبیان: ناظمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر